Onze visie en pedagogisch project
Een schooleigen christelijke identiteit.
Als katholiek dialoogschool verwelkomen we gastvrij iedereen, van welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook. Zonder uitzondering nodigt ze kinderen, ouders, personeelsleden en bestuurders uit aan haar onderwijsproject mee te werken.
Vanuit haar christelijke inspiratie wil ze ieder hiertoe uitdagen, motiveren en kracht geven.
Geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod.
We staan stil bij wat kinderen moeten leren om op te groeien tot ‘goede’ mensen.
De uniekheid van elk kind staat voorop. Doorheen ons aanbod brengen we kinderen
in contact met alle componenten het leerplanconcept Zin in Leren, Zin in Leven.
Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling en ontplooiing van de totale
persoon: hoofd, hart en handen. In ons aanbod is een logische samenhang te vinden.
Een doeltreffend didactische aanpak en stimulerend opvoedingsklimaat.
Als school zijn we ervan overtuigd dat kwaliteitsvol onderwijs meer is dan louter opleiding.
Onderwijs vormt mensen tot vrije, competente en solidaire personen die zin en betekenis vinden in het leven en samenleven. Leren leren, leren werken en leren (samen)leven gaan op school hand in hand
De ontplooiing van ieder kind vanuit een brede zorg.
Ieder kind is anders, uniek en heeft eigen vragen, problemen en mag daarvoor aanspraak
maken op de nodige zorg. Wij worden uitgedaagd om het onderwijs zoveel mogelijk af te
stemmen op de noden van de kinderen, bijvoorbeeld door de zorgvraag af te stemmen op
hun noden of door te differentiëren. Onze school is een inclusieve school. Ze draagt zorg voor
de unieke talenten van elk kind, met bijzondere aandacht voor wie het moeilijk heeft.
Onze school als gemeenschap en als organisatie.
Vanuit dit mens- en wereldbeeld nodigt de katholieke dialoogschool in deze tijd
van levensbeschouwelijk-religieuze veelheid iedereen uit om in dialoog met elkaar op zoek
te gaan naar het volle mens- en medemens-zijn.